Acht evaluatieformulieren van een training, scores 9 en 10, handgeschreven toelichtingen verwijderd voor privacy.
De handgeschreven toelichtingen op de evaluaties zijn vanwege de privacy van de deelnemers verwijderd.

Afgelopen maand rondde ik weer een training af. Een paar dagen later nam ik de evaluaties door. Allemaal negens en tienen. Gemiddeld een 9,6.

Daar word ik blij van. Maar niet om het cijfer.

Wat me raakt, is wat er in zo’n groep gebeurt. Mensen komen vastgelopen binnen. Door werkdruk, een arbeidsconflict, de zorg voor een naaste. Enkele zaten in een burn-out. En vaak ontdekken ze iets. Dat niet alleen de situatie hun stress bepaalt maar vooral hun denken erover.

Eén deelnemer schreef het zo op:

Ik kon echt ervaren hoe negatieve gedachten je in beslag konden nemen.

Daar begint het. Niet bij een techniek of een tip. Bij het zien hoe je eigen denken werkt. Zie je dat eenmaal in jezelf, dan verschuift er iets.

En dan de groep

Mensen komen om te leren. Maar een groep doet meer. Hij groeit naar elkaar toe. Het wordt elke bijeenkomst iets veiliger. Je zit naast iemand die hetzelfde herkent. Je merkt: ik ben niet de enige.

Ik werk met open groepen. Geen collega’s bij elkaar, maar mensen uit verschillende organisaties en werelden. Een mantelzorger naast een leidinggevende. Iemand na ziekte naast iemand die piekert. Verschillend van buiten, hetzelfde van binnen. Juist dat maakt het veilig.

De rustige uitstraling en de goed opgebouwde lessen. Ook om mijzelf op mijn gemak te voelen.

Veiligheid is geen toeval. Rust is geen trucje. Het is de voorwaarde. Pas als het veilig is, durf je te kijken.

Het werkt door

Mensen nemen het mee naar huis.

Een fijne training met oefeningen om thuis in de praktijk te brengen. Een waardevol proces.

Dat is het hele doel. Dat je het zelf kunt. Zelfregie betekent dat je de regie weer in eigen hand hebt.

En dan zie ik het gebeuren. Mensen komen meer in hun kracht. Ze pakken zelf de regie over hun leven terug. En het mooiste: ze zien het ook bij elkaar. Ze groeien en ze zien elkaar groeien. Zo geweldig om te zien!

Iemand vroeg of er na een jaar een opfrisbijeenkomst kan komen. Een mooi signaal. Het werkt door, ook als de training allang voorbij is.

Daar doe ik het voor!

Ik geef deze trainingen voor gemeenten en bedrijven in Noord-Holland. Wil je weten of het iets voor jouw mensen is? Lees meer voor bedrijven of neem contact op.