Meditatietips

Meditatietips

Hieronder geef ik je tips om goed te mediteren met het doel om rust in je hoofd te creëren.

Vooraf 

Zorg voor een rustige ruimte waar je ongestoord kunt mediteren. 

Zet je mobiel op vliegtuigstand of op ‘Niet storen’ en vergeet je smartwatch niet.

Als je begeleide meditatie doet, luister dan bij voorkeur met oortjes of een hoofdtelefoon.

Zorg dat je makkelijk zittende (niet knellende) kleding aan hebt.

Zorg voor een comfortabele stoel of bank waar je op kunt zitten.

Je kunt ook liggen alleen is dat niet aan te bevelen als je moe bent.

Zit je erg in je hoofd? Dan kan het helpen om de volgende oefening vooraf te doen.

Sta rechtop. Plaats beide benen iets verder dan schouderbreedte uit elkaar. Buig rustig voorover tot je met je handen de grond kan raken. Je benen licht buigen kan als je anders niet bij de grond komt. Ga dan met je handen via de grond van je linker voet naar je rechter voet en weer terug. Doe 6 cyclussen (heen en terug is één cyclus) in een heel rustig tempo. Daarna kom je -heel rustig- wervel voor wervel omhoog en neem je waar wat er in je lichaam gebeurt. Voel elke sensatie in je lichaam. Ga dan rustig weer zitten of liggen en start je meditatie.

Tijdens

Houd de focus op je ademhaling als je geen begeleide meditatie doet. Dit anker zorgt ervoor dat je de gedachtestroom verminderd.

Gedachten komen en gaan. Het zijn net wolken. Heb geen oordeel als die er zijn. Het is een onderdeel van je bewustzijn. Tussen twee gedachten in zal je een innerlijke stilte ervaren. Door meditatie dagelijks te beoefenen, worden die stilteperioden langer en frequenter.

Vind je het lastig om met gesloten ogen te mediteren? Is je hoofd gevuld met gedachten? Dan is meditatie met open ogen een goed alternatief. Zelfs erg effectief.

Kijk met volledige aandacht naar een wand of een voorwerp in de ruimte. Belangrijk hierbij is dat je het voorwerp niet bekijkt als ‘voorwerp’ maar neem alleen waar zonder het voorwerp te benoemen (labelen). Observeer héél traag met volledige aandacht en neem waar. Je zult merken dat je gedachten snel minder worden en na korte tijd verdwijnen.

Begin niet gelijk met 15-30 minuten mediteren als je dat nog nooit gedaan hebt. Probeer rustig op te bouwen en begin met 1-2 minuten. Bouw de tijdsduur rustig uit.

Je kunt ook meerdere keren per dag kort mediteren. Voel wat goed voor jou werkt.

Wees de stilte in jezelf. Ervaar je onderbewustzijn. Heb niet het gevoel dat je zit te wachten. Dan ben je bezig met de volgende gebeurtenis waardoor je niet in het moment (het Nu) bent.

Alles wat er is, bestaat alleen in het Nu. Door meer en bewuster het Nu te omarmen, des te makkelijker en luchtiger wordt het leven. We lijden namelijk doordat we de werkelijkheid (het Nu) niet nemen zoals die is. Rust in overgave van het Nu.

Achteraf

Als je regelmatig mediteert, dan zal je merken dat het steeds makkelijker wordt om in contact te komen met je innerlijke stilte, je onderbewustzijn. Dat is je natuurlijke staat van zijn.

Neem de tijd om na de meditatie rustig te integreren in je dagelijkse werkzaamheden.

Elke meditatie is anders. Soms zit je er diep in; soms lijkt je hoofd wel een achtbaan. Accepteer hoe het gegaan is. Het is altijd goed.

Zorg dat jouw meditatiemomenten een vast onderdeel vormen van je dagelijkse routine.

Geniet van je innerlijke stilte.

Heb je iets gehad aan deze blog? Deel ‘m met iemand van wie jij denkt dat hij/zij er iets aan kan hebben.

Proclaimer & sitereglement

Stefan Colin is verantwoordelijk voor de inhoud van deze website, uitgezonderd eventuele reacties op mijn blogs die door derden zijn geplaatst. Ik streef ernaar uitsluitend actuele en correcte informatie aan te bieden op deze website. Toch kan het zijn dat informatie na verloop van tijd verouderd of niet meer juist/volledig is. Kom je informatie tegen die onjuist, onvolledig of verouderd is, of werkt een link niet, stuur dan een e-mail naar info@stefancolin.nl.

Alle informatie die je me stuurt, behandel ik vertrouwelijk. Persoons- of adresgegevens gebruik ik alleen voor de doeleinden waarvoor je ze hebt verstrekt.

Op mijn website verwijs ik soms naar websites van andere professionals en organisaties. De verantwoordelijkheid voor de inhoud, de betrouwbaarheid van deze websites en de werking van hun links ligt bij de makers daarvan.

Op de foto’s en de teksten van mijn website rust auteursrecht behalve op de informatie uit mijn blogs. Die mag je gebruiken en vrij verspreiden, mits je de bron vermeldt. Je kunt de volgende bronvermelding gebruiken: Auteur: Stefan Colin, https://stefancolin.nl.

Zoals je wellicht begrijpt is de informatie op deze website louter bedoeld om je te helpen. Het vervangt niet een medische behandeling en het stelt ook geen diagnose. Bij twijfel, raadpleeg altijd eerst je arts.

Geef een reactie